De afgelopen maanden hebben we hard gewerkt aan het optimaliseren van onze strategische richting. Om jou nog beter te informeren over onze samenwerkingen en communicatie, steken we de nieuwsbrief in een nieuw jasje. Vanaf de volgende editie hanteren we vaste thema's met meer ruimte voor kennis, updates over samenwerkingen en informatie over campagnes waarmee wij samen met de sector het imago positief beïnvloeden.
Bouwen aan positief sectorimago doen we samen
Wij geloven dat de wereld een betere plek is met duurzaam geteelde bloemen en planten. Dit enthousiasme dragen we het liefst ook over op de consument. Om dit te realiseren, werken we graag samen met jullie (kwekers en handelspartijen) aan een toekomstbestendige sector. In 2023 zijn we al begonnen met het ophalen van persoonlijke verhalen van kwekers met de focus op bloemen en planten en de rol van duurzaamheid. Op basis van deze eerste ervaringen gaan we deze communicatieaanpak de komende maanden verder vormgeven.
Programma Positionering Glastuinbouw lanceert eerste campagne
Vanuit het 'Programma Positionering Glastuinbouw' werken we nauw samen met Greenports Nederland, Glastuinbouw Nederland, Royal FloraHolland, GroentenFruit Huis, Plantum, Federatie Vruchtgroenteorganisaties (FVO) en Versnellers Sierteelt om een meer groene en duurzame toekomst voor Nederland te realiseren. Samen streven we ernaar om meer synergie te brengen in externe communicatie. Vanuit onze deelname binnen deze samenwerking is de eerste campagne 'Groene Kracht Vooruit' op 18 april gelanceerd en de komende periode zullen er nog meer activiteiten volgen. Meer weten?
Pilot social listening: wat is het en wat kun je ermee?
Met social listening kun je online gesprekken monitoren over organisaties, merken, producten, doelgroepen of een branche. Onlangs zijn wij gestart met een social listening pilot. Daarbij volgen we een breed scala aan social media kanalen. Met behulp van zoekwoorden die betrekking hebben op onderwerpen in de sector, krijgen we inzicht in wat en hoe er gesproken wordt over bepaalde onderwerpen. De eerste resultaten bieden al enkele zeer interessante inzichten. In de volgende nieuwsbrief delen we graag de uitkomsten met je.
Met ons samenwerken?
We zijn op zoek naar kwekers en handelaren die actief met ons willen samenwerken. Lijkt het je bijvoorbeeld interessant om deel uit te maken van onze rondetafelbijeenkomsten waarin je je mening kan geven over belangrijke onderwerpen binnen de sector? Heb je een interessant verhaal wat je graag wil delen met consumenten of een mooie locatie beschikbaar die wij kunnen gebruiken om te fotograferen of filmen? Meld je dan vrijblijvend aan via partnernetwerk@bloemenbureauholland.nl.
WAT HEBBEN WE GEDAAN EN BEREIKT?
De eerste resultaten van onze nieuwe aanpak
Consumenten bereiken met positieve verhalen over bloemen en planten is onze expertise. We doen dat op vernieuwende manieren, met bijzondere PR-events en contentactiviteiten, gericht op bredere doelgroepen. Hoe we dat doen en wat de resultaten zijn, vind je via de button.
Grote opkomst bij presentatie consument & duurzaamheid
Hoe kijkt de consument naar de duurzame impact van bloemen en planten? Naast een uitgebreid jaarlijks internationaal onderzoek, volgen we via een maandelijkse tracker het sentiment van de consument op het gebied van duurzaamheid in relatie tot bloemen en planten. Op 19 maart hebben we tussentijdse resultaten gedeeld via een webinar.
Van 23 tot en met 29 mei vindt de Libelle en Margriet Zomerweek plaats. Dit jaar staat het zonnige evenement volledig in het teken van bloemen, Festa da Flor. Ook Bloemenbureau Holland is aanwezig. Met interactieve workshops in samenwerking met enkele influencers laten we consumenten zien hoe zij zelf een zomers boeket samenstellen met hun favoriete bloemen. En met bloemen die passen binnen ieder budget. Ook komen er artikelen in Libelle, Margriet en Flair in de drie weken aansluitend op de Zomerweken om aandacht te besteden aan de positieve effecten van bloemen.
AI tool een groot succes en nu ook ingezet voor Moederdag 2024
Na het grote succes tijdens Valentijnsdag, hebben we onze unieke AI-tool in samenwerking met Fleurop verder ontwikkeld voor Moederdag. Via aibloemist.mooiwatbloemendoen.nl kunnen consumenten bloemen op maat laten samenstellen die passen bij de eigenschappen van de persoon aan wie ze het willen geven. Tevens ondersteunt de VBW onze Moederdag activatie door een nieuwsbrief uit te sturen naar hun leden.
Beeldbank geüpdate met nieuwe beelden Van Grauw naar Groen
Om de kansen van het voorjaar optimaal te benutten, hebben we nieuwe content ontwikkeld voor onze doorlopende ‘Van Grauw naar Groen’ campagne. Deze lente focussen we op het vergroenen van het balkon, en geven we tips voor het selecteren van de meest geschikte bloemen en (buiten)planten. De beelden zijn toegevoegd aan onze beeldbank, gratis te downloaden en te gebruiken voor in je eigen communicatie.
Bloemenbureau Holland verzorgt internationale consumentenmarketing en -communicatie over bloemen en planten namens kwekers en handelaren in Nederland. Doel is het stimuleren van de vraag door consumenten te inspireren en informeren over de positieve effecten van bloemen en planten.